wpisz się pokaż wpisy
Jeste¶ moim
Go¶ciem
             Go¶ci onilne
zg12 - www.zg12.fe.pl
Witam serdecznie na mojej stronie!
 Strona główna  <-- 

 Forum  <-- 

 Chat  <-- 

 c++  <-- 

 webmaster  <-- 

 tapety  <-- 

 Linki  <-- 

 Teksty  <-- 

 Java skrypt  <-- 

 Pascal  <-- 

 Dział Specjalny  <-- 

 Kontakt  <-- 

Wszelkie prawa zastrzeżone, all rights reserved
Historia i zastosowanie: Algorytm ten używany był w grupach dyskusyjnych. Stosowanie jego nie miało 
jednak zapewnić tajemnicy. Szyfrowane były teksty często niecenzuralne tak, aby odczytywane były przez 
osoby, które sobie tego życz±. Dodatkowo zaszyfrowany tekst zawieraj±cy jakie¶ zabronione słowa 
przechodził bez problemu przez wszystkie filtry wyszukuj±ce okre¶lonych wyrazów czy też fraz w tekstach.
 W póĽniejszym okresie filtry umiały poradzić sobie z tak prostym szyfrem. 
 
Opis metody: Zasada działania jest identyczna jak w przypadku szyfru Cezara - różnica polega na warto¶ci 
przesunięcia. W tym przypadku każd± literę tekstu jawnego zamieniamy na literę przesunięt± o 13 miejsca w 
prawo. W celu odszyfrowania tekst powtarzamy operację tym razem przesuwaj±c litery o 13 pozycje w lewo.
 
Zapis matematyczny tych operacji wygl±da następuj±co: 
Szyfrowanie: 
C=E(p)=(p+13)mod 26 
Deszyfrowanie: 
p=D(c)=(c-13)mod 26 
Przyjmuje się, że alfabet składa się z 26 liter. 
Należy również zauważyć, że przyjmuj±c przesunięcie o warto¶ci 13 przy deszyfrowaniu tekstu nie jest 
ważne czy wykonamy operację odejmowania czy dodawania (występuje przecież operacja mod 26). Zatem 
jeżeli szyfrujemy jedynie litery możemy użyć tej samej procedury do szyfrowania jak i deszyfrowania. 
 
Opis procedury: Szyfrowany/deszyfrowany tekst znajduje się w pliku. Dodatkowo przed uruchomieniem 
procedury należy stworzyć drugi plik, będ±cy plikiem wynikowym. W programie podajemy nazwy tych 
plików. Następnie otwierane s± oba pliki i jeżeli operacja ta powiedzie się, zaczyna się 
szyfrowanie/deszyfrowanie. Za każdym razem pobierana jest jedna litera tekstu. Następnie zgodnie z kodem 
ASCII przydzielana jest ona do trzech możliwych grup: duże litery, małe litery lub z cyfry. Cyfry s± w 
procedurze szyfrowane za pomoc± przesunięcia o trzy a następnie wykonywana jest operacja mod 10 (nie ma 
znaczenia czy przesuniemy o 3 czy 13 jeżeli następnie dokonujemy operacji mod 10). Jeżeli kto¶ uważa 
szyfrowanie cyfr za co¶ niepotrzebnego wystarczy, że usunie ostatni blok instrukcji else if. W przypadku, 
gdy nie bierzemy pod uwagę cyfr procedura szyfruj±ca nadaje się zarówno do szyfrowanie jak i 
odszyfrowywanie. Wszystkie inne znaki w tym spacja zostan± usunięte. Jeżeli komu¶ zależy, aby inne znaki 
również były szyfrowane wystarczy, aby dodał kolejne instrukcje else if (wtedy nie ma już operacji mod, 
chyba że dodajemy grupę znaków). Należy dodać je w miejscu gdzie w programie widnieje odpowiedni 
komentarz. Po zamianie każdej litery zapisywana jest ona w pliku wyj¶ciowym. Na końcu oba pliki s± 
zamykane i procedura kończy się. W przypadku procedury deszyfruj±cej zastosowałem trochę inn± metodę. 
Ponieważ litera a ma numer zero. Zatem gdy odejmujemy warto¶ć 13. Uzyskujemy wynik -13. Aby uzyskać 
poprawny wynik wystarczy odj±ć od 26 warto¶ć bezwzględn± wyniku (lub jak kto¶ woli dodać t± warto¶ć). 
 
Poziom bezpieczeństwa: szyfr nie zapewnia bezpieczeństwa.